Цей сайт саме для вас: для тих, хто вивчає і навчає хімії, для тих, хто цікавиться хімією, прагне пізнати її багатий світ. Цей сайт для всіх, в кого хімія не професія чи предмет, а стиль життя.

7 клас Урок - гра Прості речовини



ПРОСТI РЕЧОВИНИ
Узагальнюючий урок-гра
Мета:
  • стимулювання пізнавальної діяльності учнів;
  • закріплення навичок пояснення основних xiмiчних понять;
  • виро6лення вміння знаходити нетрадицiйнi рiшення в iгрових завданнях;
  • розвиток мислення пiд час анaлiзу рiзних завдань;
  • активiзацiя творчих можливостей учнiв, розвиток інтелектуальних здiбнос­тей дітей;
  • розвивати надпредметні компетентності “вміння вчитися” та “соціально”.

Назва конкурсу
Завдання (бали)
1
2
3
4
1
Розминка




2
Конкурс капітанів




3
Конкурс любителів головоломок




4
Експериментальний конкурс кмітливих “Розпізнай”




5
Конкурс “Не підведи”




6
Хто першим скаже: “Еврика!”




7
Конкурс ерудитів




8
Конкурс загадок





Структура уроку
Урок розрахований на 1,5 академiчнi години. Команди формуються з учнів одного класу по 10 чоловiк, їх оголошують капітани. Кiлькiстъ команд - З. Формується незалежне журi в складi 3 осiб. Потрiбно також вибрати помiчни­ка, який би заносив результати (бали) журi до таблицi.

I. Розминка
Завдання 1. Представники від кожної з команд пiдxодять до дошки.
1. Виграшний шлях утворюють формули оксидiв:
а) основні;     б) кислотні;   в) амфотерні.
2. Виграшний шлях - це xiмiчнi реакцii, у резулътатi яких утворюється ки­сень (заздалегiдь зображенi на дошцi).
ZnO
BaO
HBr
Na2O
Al2O3
SO3
LiOH
N2O3
Fe2O3

CuO
CoO
NaNO3
Ag2O
H2S
Al2O3
CaO
CrO3
H2SO3
HNO2
SnO2
Li2O
SiO2
CO
NaOH
P2O3
P2O5
Cl2O7

































Завдання 2
1. Для захисту блокадного Ленінграду від ворожих лiтакiв у небо піднімали наповнені воднем аеростати. IIiдйом та спуск аеростатів за допомогою спеціальних пристроїв робили вручну, для двигунів не вистачало бензину. Бензин мав тоді майже таку саму цiннicть, як i хліб. І тоді народилася смiлива iдея. Як ви думайте, що стали використовувати як пальне для автомобiлъних двигунiв, щоб керувати цими пристроями?
Вiдповiдь. Як пальне для двигунів автомобiлiв використовували вiдпрацьований водень.
2. На Донбасi є величезнi терикони (купи вiдпрацьованої гiрської породи), якi димлять, мов справжнi вулками. Стояти на поверхнi териконiв у звичайному взyттi неможливо, оскiльки земля пiд ногами буквально горить. Усерединi тернконів ~ 800-1200ºС. Звiдки береться така кiлькiсть тепла?
Вiдпoвiдь. Джерелом тепла є повiльне окиснення пiриту та оргaнiчних порiд киснем i водяною парою повiтря. А це процеси, що відбуваються з видiленням тепла.
3. Взяли 2 кулi з однаковим об'ємом та пружнiстю: одна наповнена Н2, а інша - повітрям. Яка куля швидше втратить свою пружність у теплому при­мiщеннi? Чому?
Вiдповiдь. У водню менші розміри молекул, а кінетична енергiя та швидкість вища, нiж у кисню, тому дифузiя водню відбувається швидше.
Завдання З. Робота пожежників полягає в ycyнeннi окремих факторiв горіння за допомогою спецiальних прийомів. Визначте для кожного з наведених на малюнку випадкiв (демонструються малюнки різних випaдкiв пожежі), спосіб попередження чи гасіння вогню.
Завдання 4
1. Як правильно сказати: “цинк дiє на сульфатну кислоту чи сульфатна кислота дiє на цинк”?
1) Цинк дiє на сульфатну кислоту, оскiльки вiн витicняє з неї водень.
2) Сульфатна кислота діє на цинк, оскiльки вона його руйнує.
3) Уся справа в тому, що до чого додавати. Якщо цинк укинути в кислоту, то він дiє на нeї, а якщо кислоту прилити до цинку, то вона дiє на нього.
Як ви думаєте?
Якщо вiдpазу вiдповiдає перша команда, iншi запитання задаються для дру­гoї та третьої команд.
Відповідь. Вiдбувається взаємодiя.
2. Знайдіть помилку у твердженні: “Залiзо, iржавiючи, з’єднується з повітрям”.
Вiдпoвiдь. Залiзо сполучається з киснем повiтря.
3. Рiдкий кисень перевозять у спецiальних вiдкритих посудинах-танках. При
цьому частина О2 губиться (~216 кг за добу). Чи можливо запобiгти цим втратам i перевозити рiдкий кисень у герметично закритiй посудинi?
Вiдпoвідь. Уникнути втрати кисню неможливо. Piдкий кисень має дуже низьку температуру, яку важко утримати в посудинi, тому вiн швидко випаровується. Якщо танк герметично закрити, то газоподiбиий кисень не виходить в атмосфе­ру, що спричиняє високий тиск i може призвести до вибуху.

Одночасно огoлошуютъся конкурс капiтанiв та конкурс любителiв голово­ломок.

II. Конкурс капiтанiв
Завдання для капітана I команди
1. Ви - начальник мiжпланетної експедицii. На поверхнi Марса виявили мiсцезнаходження твердої бiлої речовини. Дослідження цiєї речовини на Землi показали, що в умовах нашої планети вона легко перейшла в газоподiбний стан i виявилася безколiрним оксидом, важчим за повiтря. Величезиа кiлькiстъ її молекул щосекунди утворюється на Землi. Що це за речовина, яку виявили на Mapci?
2. У шкiльному коридорi знайшли розiрвану шпаргалку, на якiй залишилися лише правi частнии рiвнянь. Вiдновiть цi рiвняння:
... = СаН2;
... = Al2(SO4)3 + 3Н2;
... =2Н2О + О2.

Завдання для капітана II команди
1. Ви - начальник геофiзичної експедицiї, яка повинна запустити кулi-зонди у вiддаленiй пустелi. Якому способу отримання водню для наповнення куль ви вiддacтe перевary? 3апишiть вiдповiднi рiвняння реакцiй.
2. У шкiльному коридорi знайшли розiрвану шпаргалку, на якії залишилися лише правi частини рiвнянь. Вiдновiть цi рiвняння.
... = 2Fe + 3Н2О;
... = Н2 + ZnCl2;
...= 2NH3.

Завдання для капіиана III команди
1. Ви - капiтан корабля, що везе залiзнi окатишi, отриманi прямим відновленням залізної руди:
Fe2O3 + Н2 =....
Коли ваш корабель перебував у вiдкритому мopi, в одному з трюмiв окатишi спалахнули. Вашi дii?
2. У шкiльному коридорi знайшли розiрвану шпаргалку, на якiй залишилися лише правi частини рiвнянь. Biдновіть цi рiвняння.
...=2НС1;
...=FeSO2 + Н2;
...=К2МnО4 + МnО2 + О2.
у цей час проведемо виїзний конкурс.

III. Конкурс любителiв головоломок
Xiмiк зашифрував назви трьох xiмiчних елементiв. Прочитайте цi записи:
1. ¿ Ñ ¿ Ð ¿             2. é Û ÿ ß Ñ ¿                      3. Û « y ÿ L
4. S ¯ é Ç Å א                       5. Ð ¿ y Ç Å א                      6. пy«
Вiдповiдь. 1 - олово, 2 - срiбло, 3 - радiй, 4 - кисень, 5 - водень, 6 - вода.

IV. Експериментальний конкурс кмiтливих “Розпiзнай”
3.      Розпізнайте гази, О2, СО2 та Н2, які знаходяться в не підписаних пробірках. Напишіть рівняння реакцій.
3.      Доторкніться до точки на аркуші, поясніть процес. Хто “невидимий художник”? Напишіть рівняння.
3.      Розпізнайте, у якій із пробірок кислота.


V. “Не підведи” (індивідуальний конкурс)
Учнi працюють 3 картками (задачi). Картки попередньо готують так: записують умову задачi, а нижче - квадрати, пiд якими вказанi варiанти вiдповiдi. Квадрат правильної вiдповiдi замазують розчином фенолфталеїну, решту варіантів намочують або проглажують праскою. Одночасно за сигналом учнi капа­ють розчином клею на вибраний квадрат (тiльки одна спроба). У випадку пра­вильної вiдпoвiдi квадрат набуває малинового за6арвлення. Учень-помiчник пiдраховує кiлькiсть правильно виконаних завдань у кожнiй командi.

VI. Хто першим скаже: “Еврика!”
1. Тверда бiла воднена сполука не гoрить у вогнi i не тоне у водi, не окиснюється нi нiтратною, нi сульфатною кислотою. Пiд дiєю електричногo струму iз цiєї сполуки можна отримати 2 простi речовини. Без одного з них неможливе життя на Землi.
Вiдпoвідь. Вода.
2. Яке повiтря за однакових умов має бiльшу густину - сухе чи те, що мiстить пару води?
Вiдпoвідь. За законом Авогадро, якщо об'єми сухого та вологого повiтря за однакових умов piвні, то вони мiстятъ однакову кiлькiстъ частинок. Але у воло­гому повiтрi молекули О2 та N2 замiщенi бiльш легкими молекулами води, тому якщо порiвняти маси сухого та вологого повiтря, то остання буде меншою.
Отже, густина  буде менша у вологому повiтрi.
3. “Вiзьмiть 1 кг залiзних ошурок та 2 столовi ложки води…” записано в рецептi, згiдно з яким на початку нашоro столiття виготовляли...
Що ж вигoтовляли таким способом?
Biдпoвідь. Так виготовляли гpiлки, які під час I Світової вiйни застосовували при перевезеннi поранених (вiдбувається peaкцiя окиснення, яка супроводжується видiленням тепла).

VII. Конкурс ерудитiв
Спробуйте передбачити перебiг xiмiчних реакцiй, склaдiть рiвняння.
1. “… Потрапивши на пiвдень, я намивав з рiчкового пiску жменю темно-зеленої луски - веселої та невагомої. Але через годину вона чорнiла та ставала схожою на залiзнi ошурки. У Cyxyмi менi пояснили, що це не золото, а сірковий колчедан FeS2”. (К.Паустовський, “Кидок на пiвдень”). Якi процеси лежать в основi описаного перетворення?
Вiдпoвідь. Окиснення піриту: 4FeS2 + 11О2 = 2Fe2O3 + 8SO2.
2. На рукомойнике моем
Позеленела медь,
Но так играет луч на нем,
Что весело смотреть.
(А.Ахматова).

Пояснiть, чому мiднi речi у воло­гому повiтрi вкриваються зеленим на­льотом, а в сухому чорнiютъ.
Вiдповiдь. У сухому повітрі вироби вкриваютъся чорним нальотом купрум (II) оксиду та купрум (II) сульфiдy:
2Cu + О2 = 2СuО;
4Сu + О2 + H2S = 2Cu2S + H2O.
У вологому середовищi в присутності СО2 та SO2 мідь зеленiє, оскільки утворюються солi:
2Сu + О2 + Н2O + СО2 = (Сu(ОН))2СО2;
4Сu + ЗО2 + 2Н2O + 2SO2 = 2(Сu(OН))2SО4.

3.      Опишiть xiмiчнi процеси, якi викликаютъ займання сiрника.
Вiдповiдь. Сiрникова roлiвка:

·         речовини, якi дають кисень, не­обxiдний для гoрiння: КСIO3. K2Cr2O7;
·         горючi речовини: S, Р2S3, рослиннi клеї;
·         наповнювачi, що забезпечують вибуховий характер гoрiння: Fe2O3, по­дрiбнене cкло;
·         клейкi речовини: клеї;
·         кислотнi стабiлiзатори: ZnО;
·         бiчна поверхня: Р, Sb2S3, Fe2O3, Сr2О3.

VIII. Конкурс загадок
Вiдгадайте, про яку речовину йдеть­ся, використовуючи пiдказки.
·           Цю речовнну отримав у 1818 р. французький xiмiк Луї-Жак Тенар. Biн назвав її “окиснена вода”.
·           Нiмецька зброя - вбивця ФАУ-2 - працювала з використанням цiєї ре­човини.
·           Використовуютъ в американських космiчних кораблях для отримання двох важливих для життя речовин.
·           Тепер її додаютъ до бетонної маси для отримання пiнобетону - легкого, звуконепроникного будiвелъного мате­рiалу.
Вiдповiдь. Гiдpoген пероксид.
·           У поемi Олексiя Толстого «Потiк­богатир» його порiвнюютъ з богом, “все проникним, могутнім і водночас не­видимим”.
·           У рiдкому стані притягуєтъся магнітом.
·           У героя Ж.Верна доктора Окса виникло запитання: невже тiльки ця ре­човина зумовлює тaкi чудовi якостi людсъкого духу, як мужнiсть, талант, гoстроту розуму. уяву?
·           Майкл Джексон покликав його на допомогу, намагаючись зберегти вiчну молодiстъ.
·           За словами Берцелiуса, ця речо­вина стала вiссю, навколо якої обер­таєтъся вся xiмiя.
·           В англiйському місті Лiдсi стоїть пам'ятник людинi, яка першою його вiдкрила (Д.Прiстлi).
Вiдповiдь. Кисень.

Немає коментарів: