УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ПРО КЛАСИ НЕОРГАНІЧНИХ РЕЧОВИН
Мета: перевірити знання учнів про основні класи
неорганічних речовин, уміння використовувати їх на практиці i для написання
рівнянь хімічних реакцій; удосконалювати навички роботи в колективі й індивідуально,
творче мислення; формувати в учнів науковий світогляд; розвивати надпредметні
компетентності “вміння вчитися” та “соціально”.
Обладнання: індивідуальні картки, речовини для
досліду: натрій гідроксид, фенолфталеїн, хлоридна кислота, скринька з дивною
речовиною (NaCl), подарунки.
Тип уроку: урок-подорож.
Xiд уроку
Учитель.
Ми, друзі, дуже
paдi
Вітати вас ycix.
В загадках i
вiдгaдкax
Дотепнiсть буде й
cмix.
А зараз
починаємо,
Настав жаданий
час,
І xiмiя сьогодні
Хай надихає вас!
Сьогодні ми разом
з вами вирушимо в подорож до Країни неорганічних речовин з дивовижними
станціями «Оксидна», «Кислотна», «Гiдроксидна» i «Сольова». 3дiйснитн цю
подорож нам допоможуть знання, якi ми здобули під час вивчення теми «Складні
речовини. Основні класи неорганічних речовин». Супроводжуватимуть нас
провідники, а ви будете пасажирами великого потягу. Однак для поїздки потрібно
отримати квитки у вагони I, II, III класів. Для цього
ми пропонували вам виконати завдання. Третій зайвий (серед трьох речовин дві
належать до одного класу неорганічних речовин,
а третя речовина - «зайва»):
!) СаО, NaCl, SO2;
2) К2СО3,
HCl, H2SO4;
3) Na2SO4, NaCl,
HCl;
4) NaOH, CO2, Ca(OH)2.
Білети у вагон I класу отримають учні, якi не допустили помилок.
Хто допустив 1-2 помилки, займуть місця в II класі, решта їхатимуть у вагоні III класу.
(Лунає дзвінок.)
Ми вирушаємо в
подорож до станції «Оксидна».
Провiдник №1.
Ми з xiмiєю
дружимо,
Хай кожен про це
зна,
І станція
«Оксидна»
На нас уже чека.
Ви чули? На нашій
станції Кисень з'явився. Поважний такий. Іде, під ногами нічого не бачить, нi
на кого не дивиться. А як же! Загордився! Було б чого. Biн, вичвляється, газ i,
бачте, тільки від нього залежить життя на 3емлi. Ой, не кажіть, iдy сюди, а
назустріч - хто ви думаєте? - той самий Кисень. Не йде, а прямо-таки летить.
Питаю: «Ти куди?», а він: «У мандрівку по таблиці Менделєєва вирушаю, з yciмa
елементами в реакцію вступаю, оксиди утворюю, бо я такий сильний - з ким
зустрінусь, відразу окиснюю».
Провiдник №2.
Вас уважно
слухати просимо
Й розгадати вci
загадки.
Ви майбутні
Ломоносови
І сьогоднішні
романтики.
Провiдник №3.
Кожен з вас отримав
квиток, на якому вказані завдання, різні для кожного вагону. На їх виконання
відводиться 5 хвилин.
I.
1. З якими
речовинами реагуватиме кальцій оксид СаО:
HCl, NaOH, Н2О, H2SO4?
2. 3 якими
речовинами реагуватиме SO3:
НС1, NaOH, H2O, СаО?
II.
1. Допишіть
рівняння реакцій:
СаО + НС1 → ;
Zn + O2 → ;
SO3 + H2O → ;
Al + О2 → .
2. 3 поданого
переліку оксидів виберіть основні оксиди:
SO3, Na2О, СО2, Н2О, К2О,
СаО.
III. 1. Дайте назву оксидам:
SO3, Na2О, СО2, Н2О,
К2О, СаО.
2. Напишіть по 4
формули основних, кислотних оксидів.
Учитель. Подорож триває. Станція «Кислотна»
на вас уже чекає.
Провідник №1.
Перш ніж зупинитися
на станції «Кислотна», дозвольте познайомити вас з однією героїнею цієї станції.
Як стати зіркою.
Вона народилася у
найчарiвнiшiй, найдивовижнішій кpaїнi - у xiмiчнiй лабораторії. Iї батько -
Нiтpoгeн (IV) Оксид - був чоловіком злим i мав прізвисько Лисячий Xвicт. Ії
мама була простою, спокійною жінкою, звали її Вода.
Вона з'явилася
маленькою, безбарвною. Але коли до неї піднесли лакмусовий папірець, відразу
стало зрозуміло - народилася дівчинка. Їй дали красиве ім’я - Кислота. Вона
успадкувала від батька не тільки прізвище Hiтpaтнa, а й неврівноважений характер.
Нiтратна Кислота дуже дружила з металами, дружба ця мала окисновiдновний
характер. Її друзями були Ртуть i Срібло. А Золото i Платина ніколи не дружили
з нею, тому Кислота ображалася, адже. вважала себе благородною i дуже
талановитою.
Hiтpaтнa Кислота
помітила, що, потрапивши на деревну стружку; може запалити її Вона руйнувала
вовну i шовк, а на шкірі залишала жовті плями. Але вci ці властивості не
зробили її популярною, а, навпаки, викликали перед нею страх.
Тоді Кислота
вирiшилa вступити до кооперативу «Ocновнi оксиди i основи». Вона вигoтoвляла
солі, якi називалися нітратами. Її продукцію стали постачати в сільське
господарство. Hiтpaтнa Кислота працювала, не покладаючи рук. З дощовими
краплями під час грози вона перетворювалася в гpyнтi на нітрати. Дypнi фрукти й
овочi дуже зpaдiли нiтpaтам i стали споживати їx у необмеженій кількості, але
скоро зрозуміли, як це шкідливо. А до Кислоти прийшла велика слава. Про неї
писали газети i журнали, розповідали по телебаченню. Нiтpaтна Кислота стала
зіркою!
Провідник №2. Ця цікава історія допоможе вам виконати
завдання, запропоновані на станції «Кислота».
I. 1. Допишіть рівняння реакцій:
Fe + H2SO4 → ;
СаО + HCl → ;
КОН + HNO3 → ;
Н2СО3 → ;
СаСО3 + HCl → .
2. Визначте кислоти
i дайте їм назви.
II.
1. Здійсніть перетворення:
S → SO3 → H2SO4 →
Na2SO4.
2. Напишіть
формули двохосновних, кісневмicних кіслот.
III.
1. Дайте назви
кислотам: HNO3, Н3РО4, Н2СО3.
2. Підкресліть
кислотні залишки кислот.
Учитель. Подорож триває, i станція «Гiдроксидна» теж на
вас чекає.
Провідник №1. Мій давній друг
Карлсон, що живе на даху, сказав би, мабуть, так: «Xiмiя - це одна з улюблених
моїх наук, а я сам - найвідоміший хімік у світi».
Провідник №2. А я приєднуюся до першої! половини цього
вислову. Xiмiя i справді наука надзвичайна.
Провідник №3.. Ми розповімо вам, як творити диво своїми
руками. Ось диво перше. Тут, у буфеті станції, з води ми будемо робити вино.
Сергій
(демонструє дослід). Дослід полягає в тому, що ми беремо не воду, а розчин
гідроксиду, який за кольором схожий на неї, а в другій посудині - фенолфталеїн,
який є реагентом на луги. Унаслідок зливання цих двох речовин отримуємо
речовину «вино», яке можна знову легко перетворити на воду за допомогою
кислоти. Це реакція нейтралiзaцiї - реакція між основою i кислотою, у
результаті якої утворюються сіль i вода.
Провідник №2.. Диво дивом, а завдання вже зачекалися.
I. 1. Здійсніть перетворення:
Na → Na2O → NaOH
↓
NaOH
2. Якi оксиди
відповідають таким гідроксидам?
Fe(OH)3,
NaOH, Са(ОН)2.
II. 1. Допишіть рівняння реакцій:
K + H2O → ? + H2;
СаО + H2O → ?;
Fe(OH)3 → ? + H2O.
2. Виберіть з
переліку луги, підкресліть їx: Fe(OH)3, NaOH, KOH, Сu(ОН)2, Fe(OH)2.
III.
1. Дайте назви
речовинам:
NaOH, Fe(OH)3, Zn(OH)2, Са(ОН)2.
2. Виберіть з
переліку речовин основи, підкресліть їх: NaCl, H2O, H2SO4, КОН, Ва(ОН)2.
Учитель. Четверта станція - «Сольова» .
Провідник №1. У цій скриньці знаходиться дивна
речовина. Дуже давно у сxiдних народів вона вважалася милістю Божою,
уособленням благополуччя, символом світу. Інші гадали, що це не милість Божа,
а, навпаки, - прокляття. Скільки всього живого загинуло через неї! Навіть море
може стати мертвим. Ми схиляємося перед нею, без неї неможливо обійтися в металургії,
вона використовується для виготовлення кераміки, без неї у нас не було 6
шкіряного взуття. А сільське господарство, медицина, кондитерська промисловість!
Важко назвати галузь, де б не застосовували цю речовину.
Провідник №1. Усі здогадалися, що мова йде про звичайну
кухонну сіль - натрій хлорид.
Провідник №2.. Остання станція i останні завдання. Успixy вам!
I.
1. Здійснить
перетворення:
СаО → СаСl2 → CaSO4 → СаСО3 → СаО.
2. Дайте назви
солям:
NaCl, H2SO4,
NaNO3, Na3PO4.
II.
1. Допишіть
рівняння реакцій:
СаО + СО2 → ?;
NaCl + H2SO4
→ ? + ?;
K2SО4 + ? → KCl + ?.
2. Дайте назви
солям:
KCl, KNO3, K2SО4, К3РО4.
III.
1. Виберіть з
переліку речовин солі i підкресліть їх:
Н2O, НСl, AlCl3, NaCl, NaOH, Zn(NO3)2.
2. За валентністю
елемента i кислотного залишку напишіть формули речовин:
натрій хлорид, купрум (ІІ) сульфат, кальцій нітрат, цинк хлорид
Розкрити ваших
знань картину
Нам допоможе
вікторина.
Уважним будь, гав
не лови
I швидко руку
підніми.
А хто кричить,
мов сам не свій,
Про приз i думати
не смій.
1. Розчин якої
кислоти міститься в шлунку? (НСl)
2. Кальцій
гідроксид. Як його ще називають? (Гашене вапно.)
4. Яка вода стає
каламутною, коли на неї дихати? (Вапняна.)
5. Розчин якої
солі використовується в медицині як фiзiологiчний розчин? (NaC1.)
6. Який газ
використовують для виготовлення фруктових вод i як найкращий консервант для
овочів i фруктів, а також для зберігання морозива влітку? (Вуглекислий.)
7. Якої речовини
найбільше в організмі людини? (Води.)
8. Якi солі
завдають великої шкоди для організму? (Нітрати.)
9. Яка речовина
прискорює xiмiчну реакцію, а сама не витрачається? (Каталізатор.)
10. Яка речовина
складається з двох xiмiчних елементів, один з яких Оксиген? (Оксид.)
11. Яка речовина
димить? (Концентрована хлоридна кислота.)
12. Якi речовини
сприяють росту i достиганню рослин? . (Мінеральні добрива, солі.)
Тобі вручаємо ми
перший приз.
Великий хімік -
твій девіз.
Тобі вручаємо ми
другий приз.
Хороший хімік -
твій девіз.
Немає коментарів:
Дописати коментар