Цей сайт саме для вас: для тих, хто вивчає і навчає хімії, для тих, хто цікавиться хімією, прагне пізнати її багатий світ. Цей сайт для всіх, в кого хімія не професія чи предмет, а стиль життя.

Узагальнення знань про класи неорганічних сполук 8 клас



УЗАГАЛЬНЕННЯ  ЗНАНЬ ПРО КЛАСИ НЕОРГАНІЧНИХ РЕЧОВИН


Мета: перевірити знання учнів про основні класи неорганічних речовин, уміння використовувати їх на практиці i для написання рівнянь хімічних реакцій; удоско­налювати навички роботи в колективі й індивідуально, творче мис­лення; формувати в учнів науковий світогляд; розвивати надпредметні компетентності “вміння вчитися” та “соціально”.

Обладнання: індивідуальні картки, речовини для досліду: натрій гідроксид, фенолфталеїн, хлоридна кислота, скринька з дивною речовиною (NaCl), подарунки.
Тип уроку: урок-подорож.

Xiд уроку

Учитель.
Ми, друзі, дуже paдi
Вітати вас ycix.
В загадках i вiдгaдкax
Дотепнiсть буде й cмix.
А зараз починаємо,
Настав жаданий час,
І xiмiя сьогодні
Хай надихає вас!

Сьогодні ми разом з вами вирушимо в подорож до Країни неорганічних речовин з дивовижними станціями «Оксидна», «Кислотна», «Гiдроксидна» i «Сольова». 3дiйсни­тн цю подорож нам допоможуть знання, якi ми здобули під час вивчення теми «Складні речовини. Основні класи неорганічних речовин». Супроводжуватимуть нас провідники, а ви будете пасажирами велико­го потягу. Однак для поїздки потрібно отримати квитки у вагони I, II, III класів. Для цього ми пропонували вам виконати завдання. Третій зайвий (серед трьох речо­вин дві належать до одного класу неорганічних  речовин, а третя речовина - «зайва»):
!) СаО, NaCl, SO2;
2) К2СО3, HCl, H2SO4;
3) Na2SO4, NaCl, HCl;
4) NaOH, CO2, Ca(OH)2.
Білети у вагон I класу отримають учні, якi не допустили помилок. Хто допустив 1-2 помилки, займуть місця в II класі, решта їхатимуть у вагоні III класу.
(Лунає дзвінок.)
Ми вирушаємо в подорож до станції «Оксидна».

Провiдник №1.
Ми з xiмiєю дружимо,
Хай кожен про це зна,
І станція «Оксидна»
На нас уже чека.

Ви чули? На нашій станції Кисень з'явився. Поважний такий. Іде, під но­гами нічого не бачить, нi на кого не дивиться. А як же! Загордився! Було б чого. Biн, вичвляється, газ i, бачте, тільки від нього залежить життя на 3емлi. Ой, не кажіть, iдy сюди, а назустріч - хто ви думаєте? - той са­мий Кисень. Не йде, а прямо-таки летить. Питаю: «Ти куди?», а він: «У мандрівку по таблиці Менделєєва ви­рушаю, з yciмa елементами в реакцію вступаю, оксиди утворюю, бо я такий сильний - з ким зустрінусь, відразу окиснюю».

Провiдник №2.
Вас уважно слухати просимо
Й розгадати вci загадки.
Ви майбутні Ломоносови
І сьогоднішні романтики.
 Провiдник №3.
Кожен з вас отри­мав квиток, на якому вказані завдан­ня, різні для кожного вагону. На їх виконання відводиться 5 хвилин.
I.
1. З якими речовинами реагувати­ме кальцій оксид СаО:
HCl, NaOH, Н2О, H2SO4?
2. 3 якими речовинами реагувати­ме SO3:
НС1, NaOH, H2O, СаО?
II.
1. Допишіть рівняння реакцій:
СаО + НС1 → ;
Zn + O2 ;
SO3 + H2O ;
Al + О2 .

2. 3 поданого переліку оксидів виберіть основні оксиди: SO3, Na2О, СО2, Н2О, К2О, СаО.
III. 1. Дайте назву оксидам:
SO3, Na2О, СО2, Н2О, К2О, СаО.
2. Напишіть по 4 формули основних, кислотних оксидів.
Учитель. Подорож триває. Станція   «Кислотна» на вас уже чекає.
 Провідник №1.
Перш ніж зупинитися на станції «Кислотна», дозволь­те познайомити вас з однією героїнею цієї станції.
Як стати зіркою.
Вона народилася у найчарiвнiшiй, найдивовижнішій кpaїнi - у xiмiчнiй лабораторії. Iї батько - Нiтpoгeн (IV) Оксид - був чоловіком злим i мав прізвисько Лисячий Xвicт. Ії мама була простою, спокійною жінкою, звали її Вода.
Вона з'явилася маленькою, без­барвною. Але коли до неї піднесли лак­мусовий папірець, відразу стало зрозуміло - народилася дівчинка. Їй дали красиве ім’я - Кислота. Вона успад­кувала від батька не тільки прізвище Hiтpaтнa, а й неврівноважений харак­тер. Нiтратна Кислота дуже дружила з металами, дружба ця мала окисно­вiдновний характер. Її друзями були Ртуть i Срібло. А Золото i Платина ніколи не дружили з нею, тому Кис­лота ображалася, адже. вважала себе благородною i дуже талановитою.
Hiтpaтнa Кислота помітила, що, потрапивши на деревну стружку; може запалити її Вона руйнувала вовну i шовк, а на шкірі залишала жовті плями. Але вci ці властивості не зробили її популярною, а, навпаки, викликали перед нею страх.
Тоді Кислота вирiшилa вступити до кооперативу «Ocновнi оксиди i основи». Вона вигoтoвляла солі, якi називалися нітратами. Її продукцію стали постача­ти в сільське господарство. Hiтpaтнa Кислота працювала, не покладаючи рук. З дощовими краплями під час грози вона перетворювалася в гpyнтi на нітрати. Дypнi фрукти й овочi дуже зpaдiли нiтpa­там i стали споживати їx у необмеженій кількості, але скоро зрозуміли, як це шкідливо. А до Кислоти прийшла вели­ка слава. Про неї писали газети i журнали, розповідали по телебаченню. Нiтpaтна Кислота стала зіркою!
Провідник №2. Ця цікава історія допоможе вам виконати завдання, запропоновані на станції «Кислота».
I. 1. Допишіть рівняння реакцій:
Fe + H2SO4 → ;
СаО + HCl → ;
КОН + HNO3  → ;
Н2СО3 → ;
СаСО3 + HCl → .
2. Визначте кислоти i дайте їм на­зви.
II.
1. Здійсніть перетворення:
S → SO3 → H2SO4 → Na2SO4.
2. Напишіть формули двохоснов­них, кісневмicних кіслот.
III.
1. Дайте назви кислотам: HNO3, Н3РО4, Н2СО3.
2. Підкресліть кислотні залишки кислот.
 Учитель. Подорож триває, i станція «Гiдроксидна» теж на вас чекає.
 Провідник №1. Мій давній друг Карлсон, що живе на даху, сказав би, мабуть, так: «Xiмiя - це одна з улюб­лених моїх наук, а я сам - найвідоміший хімік у світi».
Провідник №2. А я приєднуюся до першої! половини цього вислову. Xiмiя i справді наука надзвичайна.
Провідник №3.. Ми розповімо вам, як творити диво своїми руками. Ось диво перше. Тут, у буфеті станції, з води ми будемо робити вино.
Сергій (демонструє дослід). Дослід полягає в тому, що ми беремо не воду, а розчин гідроксиду, який за кольором схожий на неї, а в другій посудині - фенолфталеїн, який є реагентом на луги. Унаслідок зливання цих двох речовин отримуємо речовину «вино», яке мож­на знову легко перетворити на воду за допомогою кислоти. Це реакція нейтралiзaцiї - реакція між основою i кисло­тою, у результаті якої утворюються сіль i вода.
Провідник №2.. Диво дивом, а за­вдання вже зачекалися.
I. 1. Здійсніть перетворення:
Na → Na2O → NaOH
NaOH
2. Якi оксиди відповідають таким гідроксидам?
Fe(OH)3, NaOH, Са(ОН)2.
II. 1. Допишіть рівняння реакцій:
K + H2O → ? + H2;
СаО + H2O → ?;
Fe(OH)3 → ? + H2O.
2. Виберіть з переліку луги, підкресліть їx: Fe(OH)3, NaOH, KOH, Сu(ОН)2, Fe(OH)2.

III.
1. Дайте назви речовинам:
NaOH, Fe(OH)3, Zn(OH)2, Са(ОН)2.
2. Виберіть з переліку речовин ос­нови, підкресліть їх: NaCl, H2O, H2SO4, КОН, Ва(ОН)2.
Учитель. Четверта станція - «Со­льова» .
 Провідник №1. У цій скриньці зна­ходиться дивна речовина. Дуже давно у сxiдних народів вона вважалася ми­лістю Божою, уособленням благопо­луччя, символом світу. Інші гадали, що це не милість Божа, а, навпаки, - прокляття. Скільки всього живого за­гинуло через неї! Навіть море може стати мертвим. Ми схиляємося перед нею, без неї неможливо обійтися в ме­талургії, вона використовується для ви­готовлення кераміки, без неї у нас не було 6 шкіряного взуття. А сільське господарство, медицина, кондитерська промисловість! Важко назвати галузь, де б не застосовували цю речовину.
Провідник №1. Усі здогадалися, що мова йде про звичайну кухонну сіль ­- натрій хлорид.
Провідник №2.. Остання станція i останні завдання. Успixy вам!
I.
1. Здійснить перетворення:
СаО → СаСl2 → CaSO4 → СаСО3 → СаО.
2. Дайте назви солям:
NaCl, H2SO4, NaNO3, Na3PO4.
II.
1. Допишіть рівняння реакцій:
СаО + СО2 → ?;
NaCl + H2SO4 → ? + ?;
K24 + ? → KCl + ?.
2. Дайте назви солям:
KCl, KNO3, K24, К3РО4.
III.
1. Виберіть з переліку речовин солі i підкресліть їх:
Н2O, НСl, AlCl3, NaCl, NaOH, Zn(NO3)2.
2. За валентністю елемента i кис­лотного залишку напишіть формули речовин:
 натрій хлорид, купрум (ІІ) сульфат, кальцій нітрат, цинк хлорид  
Учитель. І от ми побували на вcix станціях Країни неорганічних речовин. Ваші квитки контролер уважно пере­вірить i поверне вам з оцінкою. А також:
Розкрити ваших знань картину
Нам допоможе вікторина.
Уважним будь, гав не лови
I швидко руку підніми.
А хто кричить, мов сам не свій,
Про приз i думати не смій.
1. Розчин якої кислоти міститься в шлунку? (НСl)
2. Кальцій гідроксид. Як його ще називають? (Гашене вапно.)
3. У якій воді розчиняється кухонна сіль: холодній чи гарячій? (У будь-який  воді.)
4. Яка вода стає каламутною, коли на неї дихати? (Вапняна.)
5. Розчин якої солі використовується в медицині як фiзiологiчний роз­чин? (NaC1.)
6. Який газ використовують для виготовлення фруктових вод i як найкращий консервант для овочів i фрук­тів, а також для зберігання морозива влітку? (Вуглекислий.)
7. Якої речовини найбільше в організмі людини? (Води.)
8. Якi солі завдають великої шкоди для організму? (Нітрати.)
9. Яка речовина прискорює xiмiчну реакцію, а сама не витрачається? (Каталізатор.)
10. Яка речовина складається з двох xiмiчних елементів, один з яких Окси­ген? (Оксид.)
11. Яка речовина димить? (Концен­трована хлоридна кислота.)
12. Якi речовини сприяють росту i достиганню рослин? . (Мінеральні добрива, солі.)

Тобі вручаємо ми перший приз.
Великий хімік - твій девіз.
Тобі вручаємо ми другий приз.
Хороший хімік - твій девіз.

Немає коментарів: