Цей сайт саме для вас: для тих, хто вивчає і навчає хімії, для тих, хто цікавиться хімією, прагне пізнати її багатий світ. Цей сайт для всіх, в кого хімія не професія чи предмет, а стиль життя.



Тема:  Взаємодія кислот з основами. Реакція нейтралізації.
Мета: сформувати уявлення про реакцію нейтралізації на прикладі взаємодії між кислотами та основами; ознайомити учнів з реакціями обміну; повторити та закріпити правила безпечного поводження з кислотами та лугами;  розвивати вміння складати рівняння хімічних реакцій , спостерігати та робити висновки.
Тип уроку:  комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ.  Перевірка домашнього  завдання
2.1. Перевіряється наявність в учнів виконаних письмових робіт. Обговорюються запитання, які викликали утруднення.
2.2. Фронтальне опитування за запитаннями з підручника
2.3. Самостійна робота
ІІІ.  Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
3.1. Технологія «Незакінчені речення»
Учитель зачитує початок речення, а учні повинні його закінчити.
1. Речовина, утворена атомами різних хімічних елементів називається  ...
2.  Складна речовина, що містить з атоми Гідрогену і кислотного залишку ...
3.  Розчинна у воді основа ...
4.  HCl, H
2SO4, HNO3 - це ...
5.  NaOH, КОН - це ...
6.  Лакмус змінює свій колір на червоний в присутності ...
7.  Фенолфталеїн стає малиновим в присутності ...
8.  У реакції сполучення  утворюється ...
9.  У реакції розкладу вступає ...
10.  Реакція заміщення протікає між ...
3.2. Слово вчителя
 Чи є такі люди, яким не подобаються казки ? Звичайно, ні. Казки подобаються і дорослим і дітям. Ось і я сьогодні розповім вам  казку. Колись хімічна держава хімічних речовин була розділена на 2 королівства. В одному правили метали, а в іншому - неметали. (Згадати,за якими принципами елементи ділять на  метали і неметали). Жителі цих королівств дотримувалися протилежних точок зору і постійно сперечалися між собою. І жили в цих королівствах 2 княжни: одна красуня мала характер основний, була серйозною і прямолінійною, звали її луг . Інша красуня мала кислу вдачу, була скритною  і хитрою (не доторкнися, обпече!) І звали її кислота .
Хоча і було в них походження однакове (обидві гідрати оксидів), вони знаходилися в постійній сварці, а гнів свій зганяли на індикаторах, утворюючи кисле і лужне середовище. При цьому індикатори не витримували і змінювали своє забарвлення . І задумав чоловік примирити ці ворогуючі королівства і з'єднати їх родинними узами, тобто зв'язати генетично.
Учитель. Як він це зробив? Як ви думаєте, яким чином можна примирити кислоту і луг?
Учні. Здійснити між ними хімічну реакцію!
3.3. Повідомлення теми уроку.
3.4. Формулювання разом з учнями мети уроку.
ІV.  Вивчення нового матеріалу
Взаємодія кислот з основами. 
Реакція між кислотою та основою, у результаті якої утворюється сіль і вода, називається реакцією нейтралізації.
КИСЛОТА + ОСНОВА = СІЛЬ + ВОДА
Кислота реагують з основою з утворенням солі, в якій завжди в незмінному вигляді виявляється кислотний залишок. Другим продуктом реакції нейтралізації обов'язково є вода. Наприклад:
NaOH + HCl = NaCl + H2O
Fe(OH)2  +  2HCl  =  FeCl2  +  2H2O
Для реакцій нейтралізації достатньо, щоб хоча б одна з реагуючих речовин була розчинна у воді. Оскільки практично всі кислоти розчинні у воді, вони вступають у реакції нейтралізації не тільки з розчинними, а й з нерозчинними основами. Винятком є силікатна кислота, яка погано розчинна у воді і тому може реагувати тільки з розчинними основами - такими як NaOH і KOH:
H2SiO3 + 2 NaOH = Na2SiO3 + 2H2O

Реакція обміну – це реакція, у процесі якої дві складні речовини обмінюються своїми складовими частинами.
АВ + СD = AD + CB
Правила безпечного поводження  з кислотами та лугами.
V.   Узагальнення та систематизація знань
5.1. Лабораторний дослід № 6    Взаємодія розчинів лугу з кислотами.
5.2. Лабораторний дослід № 7   Взаємодія нерозчинної основи з кислотою.
5.3. Ігрова хвилинка «Знайди зайве»
Учитель об’єднує учнів в  команди (за кількістю рядів). Кожна команда отримує аркуш із завданням. Учні по черзі серед приведених рівнянь знаходять зайве . Виграє команда, що першою правильно виконує завдання. Після закінчення змагання відбувається колективне обговорення відповідей учнів.
1. 2Н2  +  О2 =  2Н2О                            3. NaOH + HCl = NaCl + H2O
СаО + СО2 = СаСО3                             Zn(OH)2 = ZnO +H2O
СuО + Н2 = Cu + Н2О                           2H2O = 2H2 + O2
2. MgCO3 = MgO + CO2                      4.  CuO + 2HNO3 = Cu(NO3)2 + H2O
Mg + 2HCl = MgCl2 + H2                      CuSO4 +Zn = ZnSO4 + Cu
2Na + 2H2O = 2NaOH + H2                  NaOH + HCl = NaCl + H2O
VІ .  Домашнє завдання
Індивідуальне завдання.
Ви вмираєте від спраги, а в джерело з водою потрапила сірчана кислота. Як очистити воду від кислоти? Підказка: неподалік від джерела стоїть бутель невикористаної вапняної води, а в кишені у вас є універсальний індикатор.
VІІ.  Підбиття підсумків уроку
Учитель разом з учнями підбиває підсумки уроку, виставляє оцінки, дякує окремим учням за активну роботу.

Немає коментарів: