Тема: Взаємодія кислот з основами. Реакція
нейтралізації.
Мета: сформувати уявлення про
реакцію нейтралізації на прикладі взаємодії між кислотами та основами;
ознайомити учнів з реакціями обміну; повторити та закріпити правила безпечного
поводження з кислотами та лугами;
розвивати вміння складати рівняння хімічних реакцій , спостерігати та
робити висновки.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І.
Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
2.1. Перевіряється наявність в учнів виконаних
письмових робіт. Обговорюються запитання, які викликали утруднення.
2.2. Фронтальне опитування за запитаннями з
підручника
2.3. Самостійна робота
ІІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація
навчальної діяльності
3.1. Технологія «Незакінчені речення»
Учитель зачитує початок
речення, а учні повинні його закінчити.
1. Речовина,
утворена атомами різних хімічних елементів називається
...
2. Складна речовина, що містить з атоми Гідрогену і кислотного залишку ...
3. Розчинна у воді основа ...
4. HCl, H2SO4, HNO3 - це ...
5. NaOH, КОН - це ...
6. Лакмус змінює свій колір на червоний в присутності ...
7. Фенолфталеїн стає малиновим в присутності ...
8. У реакції сполучення утворюється ...
9. У реакції розкладу вступає ...
10. Реакція заміщення протікає між ...
2. Складна речовина, що містить з атоми Гідрогену і кислотного залишку ...
3. Розчинна у воді основа ...
4. HCl, H2SO4, HNO3 - це ...
5. NaOH, КОН - це ...
6. Лакмус змінює свій колір на червоний в присутності ...
7. Фенолфталеїн стає малиновим в присутності ...
8. У реакції сполучення утворюється ...
9. У реакції розкладу вступає ...
10. Реакція заміщення протікає між ...
3.2. Слово вчителя
Чи є такі люди, яким не подобаються казки ? Звичайно, ні. Казки подобаються і дорослим і дітям. Ось і я сьогодні розповім вам казку. Колись хімічна держава хімічних речовин була розділена на 2 королівства. В одному правили метали, а в іншому - неметали. (Згадати,за якими принципами елементи ділять на метали і неметали). Жителі цих королівств дотримувалися протилежних точок зору і постійно сперечалися між собою. І жили в цих королівствах 2 княжни: одна красуня мала характер основний, була серйозною і прямолінійною, звали її луг . Інша красуня мала кислу вдачу, була скритною і хитрою (не доторкнися, обпече!) І звали її кислота .
Хоча і було в них походження однакове (обидві гідрати оксидів), вони знаходилися в постійній сварці, а гнів свій зганяли на індикаторах, утворюючи кисле і лужне середовище. При цьому індикатори не витримували і змінювали своє забарвлення . І задумав чоловік примирити ці ворогуючі королівства і з'єднати їх родинними узами, тобто зв'язати генетично.
Учитель. Як він це зробив? Як ви думаєте, яким чином можна примирити кислоту і луг?
Учні. Здійснити між ними хімічну реакцію!
Чи є такі люди, яким не подобаються казки ? Звичайно, ні. Казки подобаються і дорослим і дітям. Ось і я сьогодні розповім вам казку. Колись хімічна держава хімічних речовин була розділена на 2 королівства. В одному правили метали, а в іншому - неметали. (Згадати,за якими принципами елементи ділять на метали і неметали). Жителі цих королівств дотримувалися протилежних точок зору і постійно сперечалися між собою. І жили в цих королівствах 2 княжни: одна красуня мала характер основний, була серйозною і прямолінійною, звали її луг . Інша красуня мала кислу вдачу, була скритною і хитрою (не доторкнися, обпече!) І звали її кислота .
Хоча і було в них походження однакове (обидві гідрати оксидів), вони знаходилися в постійній сварці, а гнів свій зганяли на індикаторах, утворюючи кисле і лужне середовище. При цьому індикатори не витримували і змінювали своє забарвлення . І задумав чоловік примирити ці ворогуючі королівства і з'єднати їх родинними узами, тобто зв'язати генетично.
Учитель. Як він це зробив? Як ви думаєте, яким чином можна примирити кислоту і луг?
Учні. Здійснити між ними хімічну реакцію!
3.3. Повідомлення теми
уроку.
3.4. Формулювання разом з
учнями мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Взаємодія кислот з основами.
Реакція між кислотою та
основою, у результаті якої утворюється сіль і вода, називається реакцією нейтралізації.
КИСЛОТА + ОСНОВА = СІЛЬ + ВОДА
Кислота реагують
з основою з утворенням солі, в якій завжди в
незмінному вигляді виявляється кислотний залишок.
Другим продуктом реакції
нейтралізації обов'язково є вода. Наприклад:
NaOH + HCl
= NaCl
+ H2O
Fe(OH)2 +
2HCl = FeCl2 +
2H2O
Для реакцій
нейтралізації достатньо, щоб хоча б одна з реагуючих
речовин була розчинна у воді. Оскільки практично
всі кислоти розчинні у воді, вони вступають у
реакції нейтралізації не тільки з
розчинними, а й з нерозчинними основами. Винятком
є силікатна кислота,
яка погано розчинна
у воді і тому може реагувати тільки з розчинними
основами - такими як NaOH і KOH:
H2SiO3 + 2 NaOH = Na2SiO3 + 2H2O
Реакція обміну – це реакція,
у процесі якої дві складні речовини обмінюються своїми складовими частинами.
АВ + СD = AD + CB
Правила безпечного поводження з кислотами та лугами.
V. Узагальнення
та систематизація знань
5.1. Лабораторний дослід № 6 Взаємодія розчинів лугу з кислотами.
5.2. Лабораторний дослід № 7 Взаємодія нерозчинної основи з кислотою.
5.3. Ігрова хвилинка
«Знайди зайве»
Учитель об’єднує учнів
в команди (за кількістю рядів). Кожна
команда отримує аркуш із завданням. Учні по черзі серед приведених рівнянь
знаходять зайве . Виграє команда, що першою правильно виконує завдання. Після
закінчення змагання відбувається колективне обговорення відповідей учнів.
1. 2Н2
+ О2 = 2Н2О
3.
NaOH + HCl = NaCl + H2O
СаО + СО2 = СаСО3 Zn(OH)2 = ZnO +H2O
СuО + Н2 = Cu + Н2О 2H2O = 2H2 + O2
СаО + СО2 = СаСО3 Zn(OH)2 = ZnO +H2O
СuО + Н2 = Cu + Н2О 2H2O = 2H2 + O2
2. MgCO3 =
MgO + CO2 4.
CuO + 2HNO3 = Cu(NO3)2 + H2O
Mg + 2HCl = MgCl2 + H2 CuSO4 +Zn = ZnSO4 + Cu
2Na + 2H2O = 2NaOH + H2 NaOH + HCl = NaCl + H2O
Mg + 2HCl = MgCl2 + H2 CuSO4 +Zn = ZnSO4 + Cu
2Na + 2H2O = 2NaOH + H2 NaOH + HCl = NaCl + H2O
VІ . Домашнє
завдання
Індивідуальне завдання.
Ви вмираєте
від спраги, а
в джерело з водою
потрапила сірчана кислота. Як очистити
воду від кислоти? Підказка: неподалік від джерела стоїть бутель невикористаної
вапняної води, а
в кишені у вас
є універсальний індикатор.
VІІ. Підбиття
підсумків уроку
Учитель разом з учнями підбиває підсумки уроку,
виставляє оцінки, дякує окремим учням за активну роботу.
Немає коментарів:
Дописати коментар