Тема: Розчинність, її залежність від різних
чинників. Насичені і ненасичені розчини.
Мета: дати уявлення про розчинність речовин у воді;
розкрити залежність величини розчинності від природи розчинених речовин та
розчинника, температури і тиску; розмежувати поняття “насичений” і
“концентрований” розчин, “ненасичений” і “розбавлений” розчин; ознайомити з
таблицею розчинності речовин та формувати уміння користуватися нею; розвивати
вміння спостерігати та робити висновки.
Очікувані
результати: учні
повинні визначати межі розчинності речовин; учні повинні наводити приклади
розчинних, малорозчинних й практично нерозчинних речовин; учні повинні
характеризувати насичені й ненасичені, концентровані та розведені розчини.
Базові
поняття та терміни: розчин, розчинник, розчинена
речовина, розчинність, насичений розчин, ненасичений розчин, концентрований
розчин, розведений розчин.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І.
Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
2.1. Перевіряється наявність в учнів виконаних
письмових робіт. Обговорюються запитання, які викликали утруднення.
2.2. Фронтальна бесіда
1. Який
розчин називається істинним ?
2. Назвіть універсальний розчинник. Чому вода є
універсальним розчинником ?
3. Назвіть інші відомі вам розчинники.
4. Чи можна стверджувати, що речовини, які добре
розчиняються у воді, будуть добре розчинятися в спирті?
5. Який зв'язок називають водневим?
6. Що називають кристалогідратами ? Наведіть
приклади.
7. Поясніть будову води. Що називають диполем ?
2.3. Читання
учнями творів на тему: «Якщо б з планети Земля зникла вода, то …»
ІІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація
навчальної діяльності
3.1. Технологія «Мікрофон»
Запитання
Чому при внесенні склянки з холодною водою в теплу кімнату на стінках
з’являються бульбашки повітря ?
3.2. Слово вчителя
Запитання Як ви
розумієте вислів «срібна вода»? Чи може срібло розчинятися у воді ?
По здатності розчиняти
вода не має собі рівних:
1500000 млн. тонн
руд знаходяться на
дні Тихого океану! Вся таблиця Менделєєва
міститься в океанічній
воді.
3.3. Повідомлення теми
уроку.
3.4. Формулювання разом з
учнями мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу :
1.
Розчинність речовин . (Пояснення вчителя, робота учнів з таблицею розчинності)
Розчинність — здатність
речовини розчинятися у воді або іншому розчиннику.
Кількісно розчинність виражають як відношення маси розчиненої речовини в насиченому розчині до 100 г (або 1 л) води (за даної температури). Ця величина називається коефіцієнтом розчинності, або розчинністю.
Кількісно розчинність виражають як відношення маси розчиненої речовини в насиченому розчині до 100 г (або 1 л) води (за даної температури). Ця величина називається коефіцієнтом розчинності, або розчинністю.
За розчинністю у воді всі
речовини можна поділити на три групи:
1) добре розчинні — в 100 г води за кімнатної температури розчиняється більше 10 г речовини;
2) малорозчинні — в 100 г води за кімнатної температури розчиняється менше 1 г речовини;
3) практично нерозчинні — в 100 г води за кімнатної температури розчиняється менше 0,1 г речовини.
Абсолютно нерозчинних речовин не існує.
Розчинність кислот, солей і основ у воді можна визначити за допомогою таблиці розчинності
1) добре розчинні — в 100 г води за кімнатної температури розчиняється більше 10 г речовини;
2) малорозчинні — в 100 г води за кімнатної температури розчиняється менше 1 г речовини;
3) практично нерозчинні — в 100 г води за кімнатної температури розчиняється менше 0,1 г речовини.
Абсолютно нерозчинних речовин не існує.
Розчинність кислот, солей і основ у воді можна визначити за допомогою таблиці розчинності
Робота з таблицею розчинності
Завдання:
1. Назвіть солі яких
елементів добре розчинні у воді.
2. Назвіть нерозчинні і
розчинні солі Магнію.
3. Визначте, чи є
розчинними барій сульфат, кальцій гідроксид, ферум (ІІІ) хлорид, цинк нітрат,
купрум (ІІ) карбонат.
2. Фактори, що впливають на розчинність речовин. (Пояснення вчителя )
Розчинність речовин залежить:
1) від природи розчинюваної речовини і розчинника (наприклад, бензин, не розчинний у воді, добре розчиняється в спирті);
2) температури (від збільшення температури розчинність твердих речовин і рідин збільшується, газів — зменшується);
3) тиску (тільки для газів).
1) від природи розчинюваної речовини і розчинника (наприклад, бензин, не розчинний у воді, добре розчиняється в спирті);
2) температури (від збільшення температури розчинність твердих речовин і рідин збільшується, газів — зменшується);
3) тиску (тільки для газів).
Демонстрації Розчинність
твердих, рідких і газуватих речовин у воді.
3. Типи розчинів за вмістом розчиненої речовини. (Пояснення вчителя)
За співвідношенням переважання числа частинок, які
переходять в розчин або віддаляються з розчину, розрізняють розчини насичені,
ненасичені і пересичені. За відносним кількостей розчиненої речовини і
розчинника розчини поділяють на розбавлені і концентровані.
Розчин, в якому дана речовина при даній температурі більше не розчиняється, тобто розчин, що знаходиться в рівновазі з речовини, що розчиняється, називають насиченим, а розчин, в якому ще можна розчинити додаткову кількість даної речовини, - ненасиченим.
Насичений розчин містить максимально можливе (для даних умов) кількість розчиненої речовини. Отже, насиченим розчином є такий розчин, який знаходиться в рівновазі з надлишком розчиненої речовини. Концентрація насиченого розчину (розчинність) для даної речовини при строго певних умовах (температура, розчинник) - величина постійна.
Розчин, що містить розчиненої речовини більше, ніж його має бути в даних умовах в насиченому розчині, називається пересиченим. Пересичені розчини являють собою нестійкі, нерівноважні системи, в яких спостерігається мимовільний перехід в рівноважний стан. При цьому виділяється надлишок розчиненої речовини, і розчин стає насиченим.
Насичений і ненасичений розчини не можна плутати з розведеним і концентрованим. Розбавлені розчини - розчини з невеликим вмістом розчиненого речовини; концентровані розчини - розчини з великим вмістом розчиненого речовини. Необхідно підкреслити, що поняття розведений і концентрований розчини є відносними, що виражають тільки співвідношення кількостей розчиненої речовини і розчинника в розчині.
Розчин, в якому дана речовина при даній температурі більше не розчиняється, тобто розчин, що знаходиться в рівновазі з речовини, що розчиняється, називають насиченим, а розчин, в якому ще можна розчинити додаткову кількість даної речовини, - ненасиченим.
Насичений розчин містить максимально можливе (для даних умов) кількість розчиненої речовини. Отже, насиченим розчином є такий розчин, який знаходиться в рівновазі з надлишком розчиненої речовини. Концентрація насиченого розчину (розчинність) для даної речовини при строго певних умовах (температура, розчинник) - величина постійна.
Розчин, що містить розчиненої речовини більше, ніж його має бути в даних умовах в насиченому розчині, називається пересиченим. Пересичені розчини являють собою нестійкі, нерівноважні системи, в яких спостерігається мимовільний перехід в рівноважний стан. При цьому виділяється надлишок розчиненої речовини, і розчин стає насиченим.
Насичений і ненасичений розчини не можна плутати з розведеним і концентрованим. Розбавлені розчини - розчини з невеликим вмістом розчиненого речовини; концентровані розчини - розчини з великим вмістом розчиненого речовини. Необхідно підкреслити, що поняття розведений і концентрований розчини є відносними, що виражають тільки співвідношення кількостей розчиненої речовини і розчинника в розчині.
Цікавий факт
А чи знаєте
ви, що в 1
м 3
морської води розчинено
до 0,01 мг золота!
Загальна кількість золота в морях і океанах величезна. Якби його вдалося виділити, то на кожного жителя нашої планети довелося б більше 1 тони.
А "жива вода" («срібна вода») - розчин срібла. Завдяки бактерицидній властивості срібла вона довго зберігається, промиті їй рани швидко загоюються.
Загальна кількість золота в морях і океанах величезна. Якби його вдалося виділити, то на кожного жителя нашої планети довелося б більше 1 тони.
А "жива вода" («срібна вода») - розчин срібла. Завдяки бактерицидній властивості срібла вона довго зберігається, промиті їй рани швидко загоюються.
V. Узагальнення
та систематизація знань
5.1. Завдання для закріплення матеріалу
1. Ви поспішаєте
в школу, але ще
не пили чай. Перед
вами стоїть дилема
(проблема, яка може бути вирішена двома способами - альтернативами): або пити гарячий чай, але
солодкий, або холодний,
але не солодкий.
- Де швидше розчиняються шматочки цукру? Від чого залежить розчинення твердих речовин?
- Де швидше розчиняються шматочки цукру? Від чого залежить розчинення твердих речовин?
2. Укажіть речовини,
розчинність яких збільшується при підвищенні температури, тиску: а) калій
нітрат; б) карбон (ІV) оксиду; в) кисень; г)
калій хлорид; д) купрум (ІІ) сульфат; е) калій гідроксид.
5.2. Тестова робота
VІ . Домашнє
завдання
VІІ. Підбиття
підсумків уроку
Учитель просить учнів закінчити фразу:
«Найцікавішим на цьому уроці для мене було …» «Тепер я знаю …», «Отримані
знання мені потрібні для …»
Немає коментарів:
Дописати коментар