Цей сайт саме для вас: для тих, хто вивчає і навчає хімії, для тих, хто цікавиться хімією, прагне пізнати її багатий світ. Цей сайт для всіх, в кого хімія не професія чи предмет, а стиль життя.



Тема:  Розчинність, її залежність від різних чинників. Насичені і ненасичені розчини.
Мета: дати уявлення про розчинність речовин у воді; розкрити залежність величини розчинності від природи розчинених речовин та розчинника, температури і тиску; розмежувати поняття “насичений” і “концентрований” розчин, “ненасичений” і “розбавлений” розчин; ознайомити з таблицею розчинності речовин та формувати уміння користуватися нею; розвивати вміння спостерігати та робити висновки.
Очікувані результати: учні повинні визначати межі розчинності речовин; учні повинні наводити приклади розчинних, малорозчинних й практично нерозчинних речовин; учні повинні характеризувати насичені й ненасичені, концентровані та розведені розчини.
Базові поняття та терміни:  розчин, розчинник, розчинена речовина, розчинність, насичений розчин, ненасичений розчин, концентрований розчин, розведений розчин.
Тип уроку:  комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ.  Перевірка домашнього  завдання
2.1. Перевіряється наявність в учнів виконаних письмових робіт. Обговорюються запитання, які викликали утруднення.
2.2. Фронтальна бесіда
 1. Який розчин називається істинним ?
2. Назвіть універсальний розчинник. Чому вода є універсальним розчинником ?
3. Назвіть інші відомі вам розчинники.
4. Чи можна стверджувати, що речовини, які добре розчиняються у воді, бу­дуть добре розчинятися в спирті?
5. Який зв'язок називають водневим?
6. Що називають кристалогідратами ? Наведіть приклади.
7. Поясніть будову води. Що називають диполем ?
2.3. Читання  учнями творів на тему: «Якщо б з планети Земля зникла вода, то …»
ІІІ.  Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
3.1. Технологія «Мікрофон»
Запитання  Чому при внесенні склянки з холодною водою в теплу кімнату на стінках з’являються бульбашки повітря ?
3.2. Слово вчителя
Запитання  Як ви розумієте вислів «срібна вода»? Чи може срібло розчинятися у воді ?
По здатності розчиняти вода не має собі рівних: 1500000 млн. тонн руд знаходяться на дні Тихого океану! Вся таблиця Менделєєва міститься в океанічній воді.
3.3. Повідомлення теми уроку.
3.4. Формулювання разом з учнями мети уроку.
ІV.  Вивчення нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу :
1. Розчинність речовин . (Пояснення вчителя, робота учнів з таблицею розчинності)
Розчинність — здатність речовини розчинятися у воді або іншому розчиннику.
Кількісно розчинність виражають як відношення маси розчиненої речовини в насиченому розчині до 100 г (або 1 л) води (за даної температури). Ця величина називається коефіцієнтом розчинності, або розчинністю.
За розчинністю у воді всі речовини можна поділити на три групи:
1) добре розчинні — в 100 г води за кімнатної температури розчиняється більше 10 г речовини;
2) малорозчинні — в 100 г води за кімнатної температури розчиняється менше 1 г речовини;
3) практично нерозчинні — в 100 г води за кімнатної температури розчиняється менше 0,1 г речовини.
Абсолютно нерозчинних речовин не існує.
Розчинність кислот, солей і основ у воді можна визначити за допомогою таблиці розчинності

Робота з таблицею розчинності
Завдання:
1. Назвіть солі яких елементів добре розчинні у воді.
2. Назвіть нерозчинні і розчинні солі Магнію.
3. Визначте, чи є розчинними барій сульфат, кальцій гідроксид, ферум (ІІІ) хлорид, цинк нітрат, купрум (ІІ) карбонат. 
2. Фактори, що впливають на розчинність речовин.  (Пояснення вчителя )
  Розчинність речовин залежить:
1) від природи розчинюваної речовини і розчинника (наприклад, бензин, не роз­чинний у воді, добре розчиняється в спирті);
2) температури (від збільшення температури розчинність твердих речовин і рідин збільшується, газів — зменшується);
3) тиску (тільки для газів).
Демонстрації   Розчинність твердих, рідких і газуватих речовин у воді.
3.  Типи розчинів за вмістом розчиненої речовини. (Пояснення вчителя)
За співвідношенням переважання числа частинок, які переходять в розчин або віддаляються з розчину, розрізняють розчини насичені, ненасичені і пересичені. За відносним кількостей розчиненої речовини і розчинника розчини поділяють на розбавлені і концентровані.
Розчин, в якому дана речовина при даній температурі більше не розчиняється, тобто розчин, що знаходиться в рівновазі з речовини, що розчиняється, називають насиченим, а розчин, в якому ще можна розчинити додаткову кількість даної речовини, - ненасиченим.
Насичений розчин містить максимально можливе (для даних умов) кількість розчиненої речовини. Отже, насиченим розчином є такий розчин, який знаходиться в рівновазі з надлишком розчиненої речовини. Концентрація насиченого розчину (розчинність) для даної речовини при строго певних умовах (температура, розчинник) - величина постійна.
Розчин, що містить розчиненої речовини більше, ніж його має бути в даних умовах в насиченому розчині, називається пересиченим. Пересичені розчини являють собою нестійкі, нерівноважні системи, в яких спостерігається мимовільний перехід в рівноважний стан. При цьому виділяється надлишок розчиненої речовини, і розчин стає насиченим.
Насичений і ненасичений розчини не можна плутати з розведеним і концентрованим. Розбавлені розчини - розчини з невеликим вмістом розчиненого речовини; концентровані розчини - розчини з великим вмістом розчиненого речовини. Необхідно підкреслити, що поняття розведений і концентрований розчини є відносними, що виражають тільки співвідношення кількостей розчиненої речовини і розчинника в розчині.
Цікавий факт
А чи знаєте ви, що в 1 м 3 морської води розчинено до 0,01 мг золота!
Загальна кількість золота в морях і океанах величезна. Якби його вдалося виділити, то на кожного жителя нашої планети довелося б більше 1 тони.
А "жива вода" («срібна вода») - розчин срібла. Завдяки бактерицидній властивості срібла вона довго зберігається, промиті їй рани швидко загоюються.
V.   Узагальнення та систематизація знань
5.1. Завдання для закріплення матеріалу
1. Ви поспішаєте в школу, але ще не пили чай. Перед вами стоїть дилема (проблема, яка може бути вирішена двома  способами - альтернативами): або пити гарячий чай, але солодкий, або холодний, але не солодкий.
- Де швидше розчиняються шматочки цукру? Від чого залежить розчинення твердих речовин?
2. Укажіть речовини, розчинність яких збільшується при підвищенні температури, тиску: а) калій нітрат; б) карбон (ІV) оксиду; в) кисень; г) калій хлорид; д) купрум (ІІ) сульфат; е) калій гідроксид.
5.2. Тестова робота
VІ .  Домашнє завдання
VІІ.  Підбиття підсумків уроку
Учитель просить учнів закінчити фразу: «Найцікавішим на цьому уроці для мене було …» «Тепер я знаю …», «Отримані знання мені потрібні для  …»

Немає коментарів: