Цей сайт саме для вас: для тих, хто вивчає і навчає хімії, для тих, хто цікавиться хімією, прагне пізнати її багатий світ. Цей сайт для всіх, в кого хімія не професія чи предмет, а стиль життя.



Тема:  Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах.
Мета: поглибити і розширити знання учнів про кислоти, основи і солі у світлі теорії електролітичної дисоціації; уточнити визначення кислот, основ і солей у світлі теорії електролітичної дисоціації; пояснити, що зумовлює найважливіші властивості кислот і лугів;  формувати нави­чки складання рівнянь дисоціації на прикладі розчинних кислот, основ, солей; розвивати вміння спостерігати, порівнювати та робити висновки.
Тип уроку:  комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ.  Перевірка домашнього  завдання
2.1. Перевіряється наявність в учнів виконаних письмових робіт. Обговорюються запитання, які викликали утруднення.
2.2. Тест  «Закінчи речення одним словом».
По ланцюжку на місцях учні усно закінчують речення.
1. Позитивно заряджений електрод - ... (анод).
2. Негативно заряджений  електрод - ... (катод).
3. Направлений рух заряджених частинок - ... (електричний струм).
4. Позитивно заряджені йони - ... (катіони).
5. Негативно заряджені йони  - ... (аніони).
6. Речовини, водні розчини або розплави яких проводять електричний струм - ... (електроліти).
7. Речовини, водні розчини або розплави яких не проводять електричний струм - ... (неелектроліти).
8. Процес розпаду електроліту на йони при розчиненні або розплаві речовини - ... (дисоціація).
2.3. Робота з картками
1 картка
Які з речовин є електролітами: N2, KI, Ba(OH)2,  HNO3, CH4
2 картка
Які з речовин є неелектролітами: ефір, натрій бромід, фосфатна кислота, кисень, калій гідроксид, цинк оксид.
3 картка
Які речовини у водному розчині можуть утворювати йони:
а) Li+ і  Cl- ;  б) Ca2+ і  OH- ;  в) H+ і SO32- .
ІІІ.  Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
3.1. Бесіда
1. Дайте визначення розчину. Які типи розчинів ви знаєте ?
2. Чому молекулу води  називають диполем ?
3. Поясніть механізм електролітичної дисоціації . Яку роль  відіграє вода у процесі електролітичної дисоціації ?
4. Як називають частинки, що мають заряд ? Як вони взаємодіють одна з одною ?
3.2. Слово вчителя
При розчиненні у воді кислоти, основи і солі дисоціюють на позитивно та негативно заряджені йони. Властивості водних розчинів електролітів визначаються в першу чергу властивостями йонів
3.3. Повідомлення теми уроку.
3.4. Формулювання разом з учнями мети уроку.
ІV.  Вивчення нового матеріалу
1. Електролітична дисоціація кислот .
Кислотами називають електроліти, при дисоціації яких у водних розчинах у якості катіонів утворюються тільки гідратовані йони Гідрогену.
H3PO4 → 3H+ + PO43–.
Багатоосновні кислоти дисоціюють ступінчасто, поступово відщеплюючи по одному катіону Гідрогену. Дисоціація за першим ступенем звичайно відбувається в більшій мірі, ніж за другим або третім.
2. Електролітична дисоціація основ. 
Демонстрації    Зміна забарвлення індикаторів у розчинах кислот і лугів.
Лугами називають електроліти, при дисоціації яких у водних розчинах в якості аніонів утворюються тільки гідроксид-аніони.
Гідроксид-аніони в розчинах лугів зумовлюють їхні загальні властивості: милкість на дотик, руйнівний вплив на шкіру, папір, волосся тощо, дію на індикатори.
Луги — йонні речовини, тому їхня дисоціація є повною.
NaOHNa+ + OH
3. Електролітична дисоціація солей.
Солями називають електроліти, при дисоціації яких у водних розчинах утворюються гідратовані катіони металічних елементів та аніони кислотних залишків.
NaCl → Na + + Cl-
        ( NH4)2SO4 → 2NH4 + + SO4 2-
Na3PO 4 → 3 Na + + PO4 3-
Cолі — йонні речовини, тому їхня дисоціація є повною.  
4. Властивості кислот, основ і солей у світлі теорії електролітичної дисоціації.
Електроліти
Характерні загальні йони
Характерні властивості
Кислоти
H+
Діють на індикатори і реагують з йонами ОН- з утворенням води
Н+ + ОН- = Н2О
Основи
ОН-
Діють на індикатори і реагують з йонами  Н+ з утворенням води:
ОН- + Н+ = Н2О
Солі
Загальних йонів не має
Відсутні загальні властивості обумовлені наявністю загальних йонів
V.   Узагальнення та систематизація знань
5.1. Лабораторний дослід № 1   Виявлення йонів Гідрогену і гідроксид – іонів.
5.2. Завдання  для закріплення матеріалу
1. Напишіть рівняння дисоціації нітратної кислоти, натрій гідроксиду, цинк броміду.
2. Скласти формули електролітів, скориставшись таким переліком йонів: NO3-; Mg2+; Cl- ; CO32- .
VІ .  Домашнє завдання
VІІ.  Підбиття підсумків уроку

Немає коментарів: